Milan Žížala, provozní manažer PPL, vysvětluje, jak se zrodila myšlenka na využití gigalinerů: „Stále hledáme úspory na nákladní dopravě, a to je ten důvod, proč jsme se rozhodli pro gigalinery.” Přestože volba byla poměrně jednoduchá, mnohem složitější je získat povolení na provozování těchto nadrozměrných souprav. „Musí mít zvláštní povolení z Ministerstva dopravy, mají přesně vytyčenou trasu, po které mohou jezdit, a zároveň musí být vybaveny majáky vpředu i vzadu,“ dodává Žížala.
Gigalinery umožňují přepravu většího množství zásilek. „Auto je stejné jako pro standardní soupravu, ale vlek je delší, a vejdou se na něj tedy dvě nástavby,” vysvětluje Žížala Oproti tomu u běžných kamionů je jedna nástavba (tzv. výměnka) na autě a pouze jedna na vleku. Celková délka soupravy je díky tomu 25,25 m oproti standardním 18,75 m. „Tím, že vezeme tři místo dvou beden, zvládneme za jedinou cestu převézt o polovinu víc balíků, než by se nám vešlo do standardní soupravy,“ vypočítává Žížala.
Maximální rychlost gigalinerů je standardní jako pro kamiony, tedy 80 km/h, a pro jejich řízení stačí běžný řidičský průkaz C+E. Řidiči si na manipulaci s těmito dlouhými soupravami zvykají, a někteří z nich dokonce považují jízdu s gigalinerem za výsadu. V současné době provozujeme tři gigalinery na různých trasách mezi našimi depy a překladišti, potkat ho můžete například mezi Olomoucí a Hradcem Králové.
Nasazení gigalinerů a přechod na ekologické palivo jsou důležitými kroky směrem k udržitelné budoucnosti PPL a celého odvětví dopravy.