„V cyklodepu na Florenci u Těšnova se budou balíky překládat z náklaďáků na speciální elektrokola a kurýři je pak doručí přímo k zákazníkům. Vše jsme naplánovali tak, abychom stihli ještě letošní Vánoce. Lokalita je dopravně dobře dostupná, je skryta pod magistrálou, má velkou kapacitu i skvělé napojení přímo do centra města. Zkušenosti ze zahraničí mluví jasně. Až 32 % zásilek lze v centrech měst dopravit na cargokolech. A to vůbec není málo. Efektivní logistika je základem zdravého města, a když to funguje ve světě, může to fungovat i v Praze. Je to krok správným směrem ke snížení počtu aut v centru města a zdravějšímu vzduchu, který v Praze dýcháme,“ uvedl při zahájení provozu Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy

Na základě dopravní studie Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy bylo v červnu letošního roku Radou hl. m. Prahy rozhodnuto o realizaci tohoto projektu, a díky rychlému propojení a intenzivní spolupráci mezi městskými a logistickými společnostmi se povedlo projekt uskutečnit během pouhých 3 měsíců. 

“S rozvojem města úzce souvisí i jeho zásobování. Využívání nákladních elektrokol namísto dodávek pomůže centru Prahy nejen z pohledu odlehčení dopravy či lepšího využití prostoru pro chodce, ale zejména snížením počtu emisí i hluku. Otevřením prvního cyklodepa jdeme naproti zdravějšímu městu.,“ uvedl Petr Hlaváček, 1. náměstek primátora. 

Pro umístění logistického depa byl vybrán ideální prostor na Těšnově u stanice metra Florenc na rozhraní Prahy 8 a Prahy 1. Do září letošního roku bylo toto místo využíváno jako soukromé parkoviště. Nejde jen o jeho umístění na kraji centra města, ale je také chráněn mostem magistrály proti nepříznivému počasí, a současně dobře dostupný z hlediska zásobování z okrajových částí města prostřednictvím magistrály. 

Pilotní provoz je plánován na 6 až 8 měsíců a bude průběžně a pravidelně vyhodnocován. Projektu se zúčastní logistické a doručovací společnosti Dachser, DHL Express, DPD, GLS, Messenger, PPL a Rohlik.cz. Ty budou společně provozovat flotilu více než 30 nákladních elektrokol různých typů a technologií. 

Depot.Bike funguje jako překladiště zásilek z dodávek, které je dopraví ze skladů společností na okraji města do skladového kontejneru konkrétní logistické společnosti v depu. Odtud si je kurýr vyzvedne, uloží do nákladového prostoru elektrokola, a poté jsou rychle a s nulovými emisemi dopraveny k příjemcům v centru. Za jeden den dokážou kurýři z tohoto depa doručit až 80 zásilek. 

„Pilotní projekt pražského cyklodepa nás posouvá opět o krok dál ke standardům evropských měst. Věřím, že tento způsob nízkoemisní logistiky pomůže nejen centru města, ale i jeho obyvatelům. Těším se na vyhodnocení v příštím roce a doufám, že k těšnovskému depu přibydou i další v ostatních částech Prahy,“ dodává Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.

Pokud bude provoz vyhodnocen logistickými firmami i Magistrátem pozitivně, vedení města je připraveno zvážit zavedení regulace vjezdu nákladních vozidel do centra Prahy. Prostor depa bude sloužit i jako prezentace nových technologií v lehké elektromobilitě. Na jaře 2021 je plánováno rozšíření depa o tzv. Logistický Hub, kdy bude možné zásilku dopravní společnosti také osobně předat, nebo si ji vyzvednout. Organizaci a provoz Cargo depa zajišťuje český specialista na elektrokola - ekolo.cz, ve spolupráci s TSK Praha. 
  
“Nákladní elektrokola jsou tou další 'velkou věcí' v rozvoji městské dopravy. V ekolo.cz věříme, že díky provozu Depa stane doprava zboží na kole běžnou součástí našeho města a že konečně bude normální i pro obyvatele se dopravovat, ať už na klasickém, nebo nákladním elektrokole” shrnuje Jakub Ditrich, vedoucí projektu ve společnosti ekolo.cz. 

 

„PPL bude v rámci cyklo-depa provozovat tři elektrokola. Díky tomu, že se nejedná o tříkolky, dokáží si poradit i s užšími prostory, což se hodí právě v centru Prahy. Současná kapacita boxu jednoho kola činí 140 l. Ten lze v případě potřeby vyměnit do budoucna i za větší. Elektrokolo uveze celkem včetně obsluhy 180 kg a předpokládáme, že denně jeden cyklokurýr rozveze 50 zásilek. Vždy jich část doručí a poté se vrátí zpět do depa pro další várku. Elektrokola budeme prozatím používat pouze pro menší zásilky bez dobírek. Na jedno nabití vydrží v provozu celý den. Věříme, že po půlročním vyhodnocení pilotního provozu budeme moci tento projekt dále rozšířit. Dlouhodobě se totiž zaměřujeme na redukci CO2 a po vzoru naší mateřské společnosti DPDHL bychom se chtěli v roce 2050 dostat až k nulové uhlíkové stopě. Dosáhnout bychom toho chtěli právě pomocí nasazení vozů s alternativními pohony a zároveň kompenzací zbývajících výparů různými prospěšnými projekty,“ popisuje Petr Horák, generální ředitel PPL CZ s.r.o.

Mohlo by vás zajímat

Noční exkurze studentů logistiky do nového HUBu firmy PPL CZ

25. 4. 2024| Napsali o nás

Dopravní noviny: Noční exkurze studentů logistiky do nového HUBu firmy PPL CZ

Spolupráce Katedry logistiky s PPL CZ v současnosti nespočívá jen v praktickém seznamování studentů s problematikou KEB služeb formou odborných přednášek a seminářů či zpracovávání kvalifikačních prací. To nejsledovanější a u studentů i nejoblíbenější jsou vždy exkurze do reálného provozu.