Celkově pro společnost PPL znamenal nouzový stav způsobený koronavirem nárůst přepravených balíků o 105 %. Objem zásilek z internetu rostl už před vypuknutím epidemie. V roce 2019 si každý Čech z e-shopů nechal poslat/objednal v průměru 10 zásilek, výjimkou už nejsou ani objednávky ze zahraničních obchodů. Z těch si v minulém roce nechalo doručit minimálně jednu zásilku 64 % Čechů, kteří nakupují na internetu.

Průzkum provedený Nielsen Admosphere ze začátku roku potvrdil, že nakupování online se mezi Čechy stává stále běžnější a jeho využívání i nadále roste. „Když jsme začínali před 25 lety na našem trhu, stejně jako ostatní jsme se specializovali pouze na doručování B2B zásilek. S nástupem internetu se však karty obrátily. V současné době tvoří 60 % našeho businessu právě zásilky z e-shopů směřující k soukromým osobám,“ potvrdil Petr Horák, jednatel společnosti PPL CZ s.r.o. Rozmach je podle něj vidět především u zboží z oblasti módy, pet food a potravin.

V průměru si Češi loni nechali z e-shopů poslat 10 zásilek. Obecně přitom platí, že čím mladší respondent, tím větší počet balíků si objednal. Lidé do 34 let jich obdrželi průměrně 17. Mezi pohlavími je naopak rozdíl zanedbatelný. Výrazný rozdíl v počtu objednaného zboží není ani mezi lidmi žijícími ve městech a na vesnici.

Pro koho a odkud nakupujeme

Průzkum zároveň ukázal, že 68 % respondentů nakupuje online nejčastěji pro sebe. Dále pak lidé myslí na své děti a partnery. Zatímco dětem objednávají zboží především ženy, muži častěji myslí na své partnerky. S celkovou globalizací se rozmáhá i nakupování ze zahraničních e-shopů. Z průzkumu vyplynulo, že téměř čtvrtina Čechů, kteří nakupují online, si loni objednala ze zahraničí více než šestkrát.

Zboží zároveň proudí i od nás do zahraničí. „V posledních letech zprostředkováváme tuzemským společnostem čím dál více zásilek do zahraničí, především v rámci EU. Nejvíce balíků směřuje na Slovensko, do Německa a dalších okolních států,“ potvrdil Petr Horák. „V cílových destinacích nám poslední míli rozvážejí nasmlouvaní balíkoví přepravci pod záštitou DPDHL,“ doplňuje

Balíky v době koronaviru

Běžným standardem českých přepravních společností je možnost vyzvednutí zásilky ve speciálních výdejních místech. Těch má PPL v Česku už více než 1 900. I ty se ale musely během koronavirové krize přizpůsobit plošnému zavírání obchodů. Až čtvrtina PPL Parcelshopů tak zůstala během nouzového stavu zavřena. „Vzhledem k tomu, že v době karantény zůstávali příjemci doma, to velká komplikace nebyla. Po celou dobu jsme byli schopni pokrýt všechna místa v republice,“ dodal Horák.

Obecně ale během karantény nakupování online rostlo. V době, kdy byla zavřena část maloobchodní sítě, stouply objednávky z e-shopů přepravované PPL o 105 %. Rostly zejména e-shopy s hygienickými a desinfekčními prostředky. „Nejen řidiči, ale veškerý provoz včetně zákaznického servisu zažíval v krátké době „druhé Vánoce“. Oproti kapacitám v tomto období v loňském roce jsme museli  v dubnu nasadit o čtvrtinu více řidičů a celkově navýšit sílu o 150 agenturních pracovníků na depech a centrálním překladišti. V květnu se pak tyto extra kapacity snížily zhruba na polovinu a nyní se začínáme vracet k normálnímu stavu,“ popsal Petr Horák.

Změny potvrdil i další průzkum Nielsen Admosphere provedený pro PPL v dubnu. Z něj vyplynulo, že 47 % lidí nakoupilo v době nouzového stavu online zboží, které normálně pořizují offline. I po otevření obchodů plánuje 74 % z nich, že ve svých budoucích nákupech budou kombinovat jak nákup v obchodech, tak i online prostřednictvím e-shopů.

Přepravní služby za pět let

Jak ale upozorňuje Petr Horák, co se pracovní síly i rozvozových kapacit týče, balíkový trh už naráží na své limity. „S tím, jak roste trh e-commerce, se bude doručení do vlastních rukou v budoucnu stávat spíše prémiovou službou. Dodání následující pracovní den ale i přesto zůstane u spotřebitelů a zákazníků víceméně standardem. Abychom tržní poptávku uspokojili, je třeba, aby se přeprava a doručení samotné adaptovalo na nový „bezkontaktní“ standard. Dominovat tak v pětiletém horizontu budou výdejní a podací místa, včetně těch automatických – PPL Parcelboxů. Díky nim eliminujeme současnou časovou bariéru, na kterou narážíme při osobním přebírání zásilek, a otevřeme tak naše služby ještě širší populaci zákazníků a spotřebitelů. Stejně tak pro naše řidiče bude výdej a příjem zásilek o to jednodušší a flexibilnější,“ nastínil očekávaný vývoj.

„Do roku 2025 plánujeme vytvořit 5 tisíc automatických výdejen. V současné době se totiž trh obecně dostává na hranu využitelnosti podnikatelských subjektů, coby stran pro předání zásilek příjemcům od přepravců. V automatizaci a robotizaci tak vidíme řešení,“ dodal.

Firmy si také začínají čím dál tím více uvědomovat svoji společenskou zodpovědnost vůči životnímu prostředí. I PPL následuje tento trend a vedle eliminace papírů ve svých procesech se chystá implementovat vozidla na alternativní pohon, elektro nabíjení a další šetrná řešení.

Mohlo by vás zajímat

baliky

26. 11. 2020 | Novinky

Zvýšený počet zásilek

Vážení zákazníci, omlouváme se, ale vzhledem k extrémním objemům, které v současné době přepravujeme, bude doručení části zásilek zpožděno o 1-3 dny.