Výdejní boxy se staly běžnou součástí života obyvatel měst i obcí. Přesto se v posledních měsících objevují pokusy o jejich regulaci pomocí tzv. tržních řádů. Tyto snahy však narážejí na zákonné limity. Výdejní boxy totiž fungují v režimu poštovních služeb a nespadají pod živnostenský zákon. Odborná stanoviska i právní judikatura mluví v tomto směru jasně.
Právní rámec je jasný: výdejní boxy nejsou živností
V souvislosti s aktuální diskusí o možném omezování výdejních boxů prostřednictvím tzv. tržního řádu považujeme za důležité uvést na pravou míru zásadní právní skutečnost: výdejní boxy společnosti PPL jsou provozovány v režimu poštovních služeb podle zákona č. 29/2000 Sb., o poštovních službách, ve znění pozdějších předpisů, a nelze na ně proto aplikovat ustanovení § 18 živnostenského zákona, na jehož základě obce mohou přijímat tržní řád.
Tento právní výklad potvrdilo Ministerstvo průmyslu a obchodu ve svém stanovisku ze dne 15. ledna 2025, stejně jako Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Ze stanoviska jednoznačně vyplývá, že pravomoc obcí regulovat poskytování služeb mimo provozovny se vztahuje výhradně na činnosti spadající pod živnostenský zákon. Poštovní služby, mezi něž provoz výdejních boxů patří, pod tento zákon nespadají.
Podporujeme právní jistotu i rozumnou samoregulaci
Výdejní boxy PPL představují moderní a efektivní formu doručování, která zvyšuje dostupnost zásilek pro obyvatele měst i menších obcí. Jejich fungování je plně v souladu se zákonem č. 29/2000 Sb., o poštovních službách, a opírá se rovněž o rozsudky Nejvyššího správního soudu a Soudního dvora EU, které definují poštovní službu jako činnost zahrnující převzetí, zpracování a doručení zásilky na základě poštovní smlouvy.
Společně s dalšími provozovateli boxů a členy sdružení APEK vnímáme potřebu jasných, srozumitelných a zákonných pravidel. Proto se aktivně podílíme na přípravě samoregulačních opatření, která budou definovat odpovědný přístup k výběru lokalit, designu boxů i jejich začlenění do veřejného prostoru.
Omezení boxů by nejvíce poškodilo občany
Výdejní boxy dnes nejsou okrajovou službou, jejich využívání se stalo běžnou součástí každodenního života. Podle průzkumu společnosti Nielsen Admosphere z května tohoto roku výdejní boxy už někdy využilo 72,2 % zákazníků e-shopů, pro 46,4 % jsou nejčastější volbou doručení a 90 % obyvatel by s jejich zrušením nesouhlasilo. Náhlé omezení dostupnosti těchto služeb by tak mohlo přinést komplikace pro miliony lidí napříč republikou.
Výdejní boxy navíc přispívají ke snížení dopravní zátěže ve městech a pomáhají zlepšit komfort občanů v obcích, kde chybí téměř veškerá občanská vybavenost včetně obchodů. Vhodně umístěný box může denně ušetřit desítky individuálních doručovacích jízd. Při citlivém a chytrém plánování jde o řešení, které přispívá k udržitelnější logistice i k větší pohodě obyvatel.
Transparentní přístup PPL: jasná pravidla, otevřený dialog
V PPL si vážíme spolupráce s městy a obcemi a jsme připraveni vést partnerský dialog o výběru vhodných lokalit i způsobech integrace boxů do veřejného prostoru. I proto jsme zveřejnili Zásady odpovědného umisťování PPL boxů, kterými se při instalaci boxů řídíme.
Jsme přesvědčeni, že výdejní boxy mohou být plnohodnotnou součástí městského prostředí – pokud jsou instalovány s rozmyslem a respektem ke svému okolí. V PPL věříme, že právě tento přístup je cestou k dlouhodobě udržitelnému řešení, které bude přínosné pro všechny – města, obyvatele i samotné dopravce.
Nevíte si s čímkoli kolem boxů rady? Napište nám, jsme tu pro vás!