25 let s opravdovou vášní pro balíky

 

Jak to všechno začalo

Není tomu tak dávno, kdy u nás zásilkové služby neexistovaly. Samozřejmě tu byla standardní pošta a vybrané spediční společnosti pouze okrajově rozvážely balíky. Na první pohled v poslední dekádě minulého století nebylo takovéto služby zapotřebí. O to odvážnější krok se rozhodlo udělat společenství sedmi vlastníků, kteří zřídili v každém kraji přepravní depo a v roce 1995 založili firmu PPL CZ, jejíž náplní byla zpočátku přeprava zásilek pouze mezi firmami.

PPL v ohrožení

Protože bylo těžké trh zpočátku přesvědčit, aby začal nové zásilkové služby využívat, zhruba po roce fungování začala řada společníků uvažovat o ukončení činnosti. Jeden však službě stále věřil. „V tu chvíli jsem měl na vybranou - buď to také zabalím, nebo odkoupím ostatní pobočky a pokusím se něco vybudovat. Zvolil jsem druhou variantu, protože jsem již tehdy věřil, že služba tohoto typu má u nás budoucnost a je jen otázkou času, než se uchytí. V té době jsem měl 45 tisíc na vkladní knížce a vše jsem si musel půjčit. Během následujících tří let jsem se stal majitelem všech ostatních poboček a společnost zastřešil na pozici generálního ředitele,“ popisuje Pavel Horák. A jeho instinkt byl správný. Z PPL vybudoval úspěšnou a silnou společnost.

První technologií byl lidský řetěz

Popisovat rozdíly mezi technologiemi kdysi a dnes by bylo na samostatný článek. „Pamatuji si, že první válečková dráha na balíky byla v podstatě lidský řetěz. Data o zásilkách se posílala na disketách a zboží nebylo možné vyložit, dokud řidič disketu nepředal zákazníkovi a data se nenačetla,“ popisuje Pavel Horák, zakladatel PPL.

DŘÍVE – jednoduché válečkové dopravníkové systémy a základní skenovací zařízení

 

DNES – moderní, plně automatické třídící systémy

 

Jak vypadaly první zásilky?

Provoz PPL v roce 1995 pokřtili společníci zasláním prvních balíků napříč krajskými depy. Jejich obsahem bylo blahopřání ke startu a lahev vína. Mezi zásilkami zákazníků jsme pak mohli najít takové kousky, které by dnes přepravní podmínky jen stěží splnily.

Vozový park v začátcích

„Tehdy se k přepravě používalo, co se jen dalo. Museli jsme být kreativní. Pamatuji si dokonce na auto bez korby, které jezdilo jako valník, a když pršelo, balíky jsme přikryli celtami. Dnes jsou už nároky samozřejmě někde jinde,“ vzpomíná zakladatel.

DŘÍVE

DNES

 

 

Počet dep se navyšuje

V začátcích bylo sedm krajských dep. Nyní má PPL 20 dep a centrální překladiště v Říčanech - Jažlovicích vybavené nejmodernějšími technologiemi. Do roku 2025 plánuje PPL spravovat celkem 30 dep.

DŘÍVE

DNES

 

Lidé

PPL začínala se 100 lidmi, mezi které se počítali pracovníci v kancelářích, řidiči i manipulanti. K dispozici bylo 40 aut. Dnes PPL zastřešuje 700 kmenových pracovníků, 360 externích pracovníků a 1 800 řidičů.

DŘÍVE - Lada Kochaníčková (v roce 1995 vedoucí depa Brno, nyní v PPL jako samostatný odborný referent) a Petr Menšík (v roce 1996 dispečer depa 01, nyní vedoucí depa 01)

DNES - Petr Menšík při udělování ceny Nejdůvěryhodnější značka roku v kategorii Balíkové služby již po třetí za sebou

Počty zásilek neustále rostou

První roky přepravila PPL ročně kolem 300 tisíc zásilek. Dnes tento objem zvládne doručit běžně ve vánoční sezóně během dvou dnů. PPL pak celkově doručí ročně desítky milionů zásilek.

DHL jako mateřská firma

Z počátku nového tisíciletí neustále rostoucí objemy balíků nutily PPL přesouvat vybraná depa třeba i třikrát ročně, a navyšovat tak kapacity. Bylo třeba intenzivně zafinancovat a vybudovat centrální překladiště s prvotřídními technologiemi, aby si PPL udržela svoji konkurenceschopnost. Z tohoto důvodu se rozhodl Pavel Horák pro prodej společnosti jedničce na světovém trhu (Deutsche Post DHL) a zůstal v čele na pozici generálního ředitele. Díky tomuto kroku zároveň mohla PPL rozšířit své služby do zahraničí a začala se také zaměřovat na doručování balíků soukromým osobám.

Výměna generací ve vedení firmy

Od roku 2002 měl Pavel Horák po svém boku ve firmě i syna, Petra, který se za dlouhá léta vypracoval od brigádnické pozice u tisku etiket až na provozního ředitele v roce 2016, kdy se otec rozhodl funkci generálního ředitele opustit. V loňském roce se do čela společnosti postavil Petr Horák.

„Při nástupu na pozici svého otce jsem cítil velký respekt a také zodpovědnost. PPLáci jsou tým skvělých lidí s modrým srdcem a je pro mne obrovský závazek je nezklamat a navázat na historické úspěchy PPL a hlavně nás přenést do světa 21. století, kdy před námi stojí digitální a ekologická výzva,“ popisuje Petr Horák.

DNES – Petr Horák, současný generální ředitel a jeho otec Pavel Horák, zakladatel PPL

 

Bezkontaktní a večerní doručování jako budoucnost PPL

V současné době zajišťuje PPL balíkovou přepravu firemním i soukromým zákazníkům. Jak již bylo zmíněno, nejrychleji rozvíjející se segment na trhu tvoří v současnosti e-commerce, tedy dodávání zboží příjemcům na soukromou adresu.

Jak objem balíků stoupá, v posledních letech rostou výdejní a podací místa jako houby po dešti, jelikož nabízejí efektivní a hlavně flexibilní způsob vyzvednutí či podání zásilky. Příjemce nemusí čekat doma na telefonát od řidiče, ale vyzvedne si zboží, kdy a kde mu právě vyhovuje. PPL disponuje téměř 2 000 PPL Parcelshopy. „Výdejní a podací místa za mě představují jednoznačně trend, který plánujeme v nejvyšší možné míře podpořit. V uplynulém roce jsme dokonce otevřeli dva firemní PPL Parcelshopy, přímo pod naší správou, a to na pražském metru Prosek a Bořislavka. Již nyní připravujeme v koordinaci s DPDHL projekt úložných boxů, PPL Parcelboxů, které začneme zavádět v příštím roce. Tento způsob bezkontaktního doručování má do budoucna své opodstatnění i v kontextu se současnou situací,“ popisuje vizi současný generální ředitel.

 

Na závěr pár slov od zakladatele PPL

„Kdybych se měl zpětně ohlédnout za tím, jaké rozhodnutí se mi povedlo a jaké nepovedlo, jsem šťastný, že jsem tehdy zariskoval a PPL nenechal padnout. Také vidím jako dobré rozhodnutí, že jsem se vždy snažil naslouchat specialistům ve svém oboru. Každý jsme dobrý na něco jiného. Žádnou chybu, které bych litoval, si asi nevybavuji. Maximálně jsem mohl udělat něco o trochu rychleji, ale té práce bylo tolik, že už více času zkrátka nezbývalo. Tehdy mi spaní připadalo jako zbytečná činnost. Jsem také rád za rodinný a přátelský kolektiv, jaký se ve firmě podařilo vybudovat. Tuto firemní kulturu se, věřím, podařilo zachovat i do dnešních dní a dělá firmu PPL právě tím, čím je. Vše je totiž o lidech a já jsem hrdý, když mohu vidět svého syna v čele takovéto společnosti, kterou vede tím správným směrem,“ zakončuje Pavel Horák, zakladatel, bývalý majitel, generální ředitel a z velké části i srdce PPL.

 

Mohlo by vás zajímat

baliky

26. 11. 2020 | Novinky

Zvýšený počet zásilek

Vážení zákazníci, omlouváme se, ale vzhledem k extrémním objemům, které v současné době přepravujeme, bude doručení části zásilek zpožděno o 1-3 dny.