Kdo by neznal PPL. Doručovací společnost, která přepravuje balíky do druhého dne mezi firmami i spotřebiteli. Málokdo ale tuší, že za jejím úspěchem stojí zajímavý příběh a nebývalé úsilí dvou výjimečných mužů, otce a syna. O cestě PPL jsme hovořili se zakladatelem Pavlem Horákem a jeho synem Petrem Horákem, který je v současné době na pozici generálního ředitele PPL.

Začátky plné vzpomínek

Není tomu tak dávno, kdy u nás zásilkové služby neexistovaly. Samozřejmě tu byla standardní pošta a vybrané spediční společnosti rozvážely balíky pouze okrajově. Na první pohled v poslední dekádě minulého století nebylo takovéto služby zapotřebí. O to odvážnější krok se rozhodlo udělat společenství sedmi vlastníků, kteří zřídili v každém kraji přepravní depo a v roce 1995 založili firmu PPL CZ, jejíž náplní byla zpočátku přeprava zásilek pouze mezi firmami. „V té době jsem byl jedním ze společníků a měl jsem na starost zřízení a fungování pobočky na severní Moravě. Konkurence téměř nebyla a na začátky vzpomínám rád, přestože jsme začínali tak trochu v polních podmínkách. Pamatuji si, že první válečková dráha na balíky byla v podstatě lidský řetěz, data o zásilkách se posílala na disketách a zboží nebylo možné vyložit, dokud řidič disketu nepředal zákazníkovi a data se nenačetla,“ popisuje Pavel Horák.


Společnost PPL začínala se 100 lidmi, mezi které se počítali pracovníci v kancelářích, řidiči i manipulanti, a k dispozici bylo 40 aut. „Tehdy se k přepravě používalo, co se jen dalo. Museli jsme být kreativní. Pamatuji si dokonce na auto bez korby, které jezdilo jako valník, a když pršelo, balíky jsme přikryli celtami. Dnes jsou už nároky samozřejmě někde jinde,“ vzpomíná Horák. Dnes PPL zastřešuje 700 kmenových pracovníků, 360 externích pracovníků a 1 800 řidičů.

Rozhodnutí, zda má cenu jít dál

Prostředí logistiky nebylo pro Pavla Horáka nic nového, protože přišel do PPL z pozice generálního ředitele ČSAD, kde začínal jako mechanik na osobní a autobusové dopravě. I přes jeho manažerské zkušenosti však nebylo snadné trh přesvědčit, aby začal nové zásilkové služby využívat. Z toho důvodu, zhruba po roce fungování, začala řada společníků uvažovat o ukončení činnosti. „V tu chvíli jsem měl na vybranou. Buď to také zabalím, nebo odkoupím ostatní pobočky a pokusím se něco vybudovat. Zvolil jsem druhou variantu, protože jsem již tehdy věřil, že služba tohoto typu má u nás budoucnost a je jen otázkou času, než se uchytí. V té době jsem měl 45 tisíc na vkladní knížce a vše jsem si musel půjčit. Během následujících tří let jsem se stal majitelem všech ostatních poboček a společnost zastřešil na pozici generálního ředitele. Mým cílem bylo najít lidi, kteří by pracovali srdcem jako já a práce pro ně nebyla pouhým prostředkem, jak si vydělat. Velkou oporou mi byla také má žena, se kterou jsem společně pracoval. Zastávala pozici hlavní účetní. Právě těmto lidem přičítám velký kus úspěchu, že se nám postupně podařilo vybudovat úspěšnou firmu. Provoz PPL jsme v roce 1995 pokřtili zasláním prvních balíků mezi krajskými depy. Jejich obsahem nebylo nic jiného než blahopřání ke startu a lahev vína. V začátcích s námi firmy posílaly drobné i těžší zásilky mezi sebou, ale vesměs omezeně. Jakmile však zákazníci vyzkoušeli naši službu a zjistili, že je kvalitní a funguje, postupem času objemy rostly a s nimi i druhy zásilek. Podařilo se nám vysvětlit českým podnikatelům, že doručení do druhého dne je pro ně skutečnou výhodou, a nemusí tak spravovat například mezisklady,“ přibližuje situaci zakladatel.

Balíkový trh neustále roste

Z počátku nového tisíciletí neustále rostoucí objemy balíků nutily společnost přesouvat vybraná depa třeba i třikrát ročně a navyšovat tak kapacity. „Dostali jsme se až do fáze, kdy bylo třeba intenzivně zafinancovat a vybudovat centrální překladiště s prvotřídními technologiemi, abychom si na trhu udrželi svoji konkurenceschopnost. V dnešní době mohou být v tomto odvětví úspěšné pouze ty firmy, které mají silné zázemí a nebojí se investovat. Z tohoto důvodu jsem se rozhodl pro prodej společnosti jedničce na světovém trhu – Deutsche Post DHL a zůstal jsem v čele na pozici generálního ředitele. Díky tomuto kroku jsme zároveň mohli rozšířit své služby do zahraničí. I přes určité obavy mých tehdejších nadřízených jsem také prosadil zavedení nové služby a adaptaci PPL na doručování balíků soukromým osobám. Jsem vděčný, že mě tehdy můj instinkt nezklamal. Předpokládal jsem, že se právě do našich krajin velmi brzy přesune západní model oblíbeného nakupování přes internet.“ Pan Horák se nepletl. V současné době tvoří doručování zboží z e-shopů na soukromé adresy kolem 60 % všech zásilek PPL a tento segment i nadále neustále roste.

Výměna generací ve vedení firmy

Od roku 2002 měl Pavel Horák po svém boku ve firmě i syna Petra, který se za dlouhá léta vypracoval od brigádnické pozice u tisku etiket až na provozního ředitele v roce 2016, kdy se otec rozhodl svoji funkci opustit. V loňském roce se do čela společnosti postavil Petr Horák.
„Při nástupu na pozici svého otce jsem cítil velký respekt a také zodpovědnost. PPLáci jsou tým skvělých lidí s modrým srdcem a je pro mne obrovský závazek je nezklamat a navázat na historické úspěchy PPL a hlavně nás přenést do světa 21. století, kdy před námi stojí digitální a ekologická výzva. Tuto funkci jsem se rozhodl přijmout s vidinou, že budu mít možnost napřímo ovlivnit dění ve firmě a uvést věci, o kterých s kolegy mluvím a přemýšlím, v realitu. Prvním krokem byla porada širšího managementu firmy, kdy jsme diskutovali další možné kroky, tržní příležitosti, hrozby i slepé uličky. Myslím, že se nám na závěr našich setkání podařilo sjednotit naše myšlení a stanovit strategii, která nás posune, kam potřebujeme. Po prodeji společnosti totiž procházela PPL obdobím silného růstu, ale ruku v ruce také turTachov bulencemi, které byly provázeny postupnou transformací procesů a struktury tak, abychom zapadli do světa naší matky DPDHL. Vznikly nám tak určitě technologické a rozvojové dluhy. Společnými silami se nám však podařilo sestavit jasnou strategii, která vychází z naší vášně pro balíky a všeho, co se kolem nich děje. Odtud i hlavní motto letošního významného výročí firmy. Jednotlivé vedoucí pracovníky neustále motivuji k tomu, aby s vášní pracovali a rozdmýchávali vášeň pro balíky dále ve svých týmech. Dnes a denně totiž vidím, že úspěch firmy je založený vždycky na tom, zda jsou zaměstnanci oddání firmě na 100 %. Jejich spokojenost a zápal pro práci jsou proto klíčové, a tak jsme se nejprve zaměřili na rozvoj pracovního prostředí a zjednodušování procesů. Ve druhém kroku jsme pak náš management posílili v oblasti leadershipu a zavedli v týmech postupy podporující rozvoj diskuze, zpětné vazby, hledání nápadů a neustálého zlepšování našich každodenních činností. Ona každá uspořená vteřina je v dnešním rozsahu v procesech PPL neskutečně vidět na spokojenosti zaměstnanců, zákazníků i ve financích. Takovýto přístup zde v posledních letech trochu chyběl. Jinými slovy, pokud budeme napříč organizací otevřeně komunikovat, poslouchat se a navzájem se respektovat, úspěch je zaručen. Věřím, že změny a přístup, které se snažím prosazovat, se zatím daří a utvářejí společnost k lepšímu. O to více se cítím zavázán, aby tomu tak bylo i nadále,“ popisuje svoji vizi Petr Horák, generální ředitel PPL.

Budoucnost je bezkontaktní doručení

V současné době zajišťuje PPL balíkovou přepravu firemním i soukromým zákazníkům. Jak již bylo zmíněno, nejrychleji rozvíjející se segment na trhu tvoří v současnosti e-commerce, tedy dodávání zboží příjemcům na soukromou adresu. Jak objem balíků stoupá, v posledních letech rostou výdejní a podací místa jako houby po dešti, jelikož nabízejí efektivní a hlavně flexibilní způsob vyzvednutí či podání zásilky. Příjemce nemusí čekat doma na telefonát od řidiče, ale vyzvedne si zboží, kdy a kde mu právě vyhovuje. PPL disponuje téměř 2 000 PPL Parcelshopy. „Výdejní a podací místa za mě představují jednoznačně trend, který plánujeme v nejvyšší možné míře podpořit. V uplynulém roce jsme dokonce otevřeli dva firemní PPL Parcelshopy, přímo pod naší správou, a to na pražském metru Prosek a Bořislavka. Již nyní připravujeme v koordinaci s DPDHL projekt úložných boxů, PPL Parcelboxů, které začneme implementovat v příštím roce. Tento způsob bezkontaktního doručení má do budoucna své opodstatnění i v kontextu se současnou situací,“ uvádí generální ředitel a doplňuje: „Když k nám koronavirus přicházel, zpočátku jsem se obával, že nás nadlouho zabrzdí, ale naopak se z něj stal urychlovač změn. Řada příjemců si navykla nakupovat na e-shopech a mnoho firem, které to dosud nevyzkoušely, začalo prodávat online. Věřím, že tento přístup ve velké míře přetrvá a důraz bude kladen již na zmíněné bezkontaktní flexibilní doručení. Kromě toho vidím velký potenciál i ve službě večerního doručování. Mnoho lidí nemá možnost si zásilku poslat do práce a doma jsou k zastižení až v pozdějších hodinách. Už teď je tato služba frekventovaně využívána například pro doručení určitého typu potravin nebo velkých balení krmiv pro zvířata,“ uvádí generální ředitel.

Plány firmy v rámci společenské odpovědnosti

PPL v době koronaviru umožnila lidem posílat zdarma roušky prostřednictvím svých služeb dobročinným a zdravotnickým zařízením. Přepravila tak více než 25 tisíc roušek a pomohla mimo jiné zajistit jejich dostatečný počet pro nejstarší dobročinnou organizaci u nás - Charitu Česká republika. PPL má však v plánu i další projekty na poli CSR. „Do budoucna bychom se chtěli zaměřit více na aktivity spojené s udržitelností a eliminací CO2. Prozatím jsme maximálně zredukovali veškeré papírové procesy a přesunuli je na elektronickou formu. Také připravujeme projekt aut na alternativní pohony či nákladní kola,“ popisuje plány Petr Horák.


Společnost PPL získala již třetí rok po sobě titul Nejdůvěryhodnější značka roku v kategorii Balíkové služby, což odráží její profesionalitu ve svém oboru. „Rád vidím, že veřejnost vnímá naši značku právě tímto způsobem. Osobně bych chtěl veřejnosti ještě o něco více poodhalit naši interní kulturu založenou na lidech a poukázat na práci všech týmů, která je klíčová pro rychlé a kvalitní doručení balíků, ale zůstává skryta očím veřejnosti. Přál bych si a věřím, že tento moment nastane spíše dříve nežli později, aby se ještě více pozvedlo vnímání práce našich řidičů a pracovníků v očích širší veřejnosti a přiblížili jsme se například standardu Německa, kde být doručovatelem znamená vážené povolání jakožto součást kritické infrastruktury státu. Právě v době koronakrize se přese všechno PPL nezastavila a naši řidiči a řidičky doručili neuvěřitelné 4 miliony zásilek. Historický rekord PPL. Tito pracovníci se tak právem řadí po bok hrdinů těchto nelehkých dní a patří jim mé obrovské uznání za skvěle odvedenou práci!“ uvádí Petr Horák.

Na závěr pár slov zakladatele

„Kdybych se měl zpětně ohlédnout za tím, jaké rozhodnutí se mi povedlo a nepovedlo, jsem šťastný, že jsem tehdy zariskoval a PPL nenechal padnout. Také vidím jako dobré rozhodnutí, že jsem se vždy snažil naslouchat specialistům ve svém oboru. Každý jsme dobrý na něco jiného. Žádnou chybu, které bych litoval, si asi nevybavuji. Maximálně jsem mohl udělat něco o trochu rychleji, ale té práce bylo tolik, že už více času zkrátka nezbývalo. Tehdy mi spaní připadalo jako zbytečná činnost. Jsem také rád za rodinný a přátelský kolektiv, jaký se ve firmě podařilo vybudovat. Tuto firemní kulturu se, věřím, podařilo zachovat i do dnešních dní a dělá firmu PPL právě tím, čím je. Vše je totiž o lidech a já jsem hrdý, když mohu vidět svého syna v čele takovéto společnosti, kterou vede tím správným směrem,“ zakončuje Pavel Horák, zakladatel, bývalý majitel, generální ředitel a z velké části i srdce PPL.
 

Článek si můžete zobrazit kliknutím na odkaz ZDE.

Mohlo by vás zajímat

baliky

26. 11. 2020 | Novinky

Zvýšený počet zásilek

Vážení zákazníci, omlouváme se, ale vzhledem k extrémním objemům, které v současné době přepravujeme, bude doručení části zásilek zpožděno o 1-3 dny.